Primeur: circulaire bouwblokken zonder cement… maar met CO2

Persuitnodiging I donderdag 15 december I 10u30 I Maasmechelen

Masterbloc produceert toekomstgericht bouwmateriaal met Carbstone-technologie van Orbix

Na jaren onderzoek en labowerk heeft Orbix de primeur beet: het Genkse zerowastebedrijf is erin geslaagd om zijn Carbstone-technologie te industrialiseren. Concreet zal Masterbloc in Maasmechelen op industriële schaal duurzame binnenmuurstenen produceren, met CO2 als bindmiddel in plaats van cement. Daarmee reiken de Limburgse ondernemers tal van sectoren een toekomstgericht alternatief aan voor de klassieke betonsteen. Aannemer Vanhout renoveert momenteel met deze circulaire bouwblokken een groot kantoorgebouw van Cofinimmo in Mechelen, waarin onder meer het hoofdkantoor van OVAM gevestigd is.

Tijdens de persconferentie, op donderdag 15 december bij Masterbloc in Maasmechelen (Steenweg naar As 4), lichten de betrokken partners hun innovatieve co-creatie toe. Ook Vlaams minister van Energie Zuhal Demir zal aanwezig zijn. Hieronder vindt u alvast het programma.

• 10u30: ontvangst met koffie
  • 10u40: intro ‘Mijlpaal voor Carbstone-technologie van Orbix’ ​
    door Serge Celis (CEO Orbix) en Dirk Van Mechelen (R&D Manager Orbix)
  • 10u55: schets productie duurzame binnenmuurstenen
    door Bjorn Gubbels (CEO Masterbloc)
  • 11u05: kadering bouw nieuwe hoofdkantoor OVAM
    door Bert Lenaerts (CEO Groep Vanhout)
  • 11u15: toelichting toekomstgerichte bouwmaterialen
    door Vlaams minister van Energie Zuhal Demir
  • 11u25: ​ rondleiding in de productiefabriek van Masterbloc
  • 11u40: receptie met mogelijkheid tot interviews

Antwoord
Graag een seintje als u de persconferentie kan bijwonen, bij Kirsten Van de Werf van RCA, telefonisch op het nummer 0492 12 77 54 of via mail naar [email protected].

Persberichten in je mailbox